Actualisering les over kruistochten:
propaganda vandaag
CLIL-vak: Geschiedenis
Graad: 2de graad
Sleutelcompetentie: Historisch bewustzijn
Eindtermen:
Kritisch reflecteren met en over historische bronnen:
8.4. De leerlingen evalueren de presentatie, de context, de betrouwbaarheid, de representativiteit en bruikbaarheid van historische bronnen in het licht van een historische vraag.
Andere talen
Eindtermen:
Vreemde talen receptief, productief en interactief, zowel mondeling als schriftelijk gebruiken als communicatiemiddelen in relevante situaties.
3.1 De leerlingen zijn gemotiveerd voor taal m.i.v. cultuur, lezen, spreken, schrijven, luisteren en inzicht in het taalsysteem. (attitudinaal)
3.5 De leerlingen produceren schriftelijke en mondelinge teksten in functie van doelgerichte communicatie.
Kenmerken en principes van vreemde talen begrijpen om ze in te zetten bij het communiceren.
3.8 De leerlingen gebruiken kenmerken, mogelijkheden en principes van vreemde talen als communicatiemiddelen in functie van doelgerichte communicatie.
Leerplandoelen Katholiek Onderwijs Vlaanderen:
Leerplandoelen 24/28/35: De leerlingen geven gelijkenissen en verschillen aan tussen actuele en historische fenomenen uit de bestudeerde periodes.
Leerplandoelen GO:
Kritisch reflecteren met en over historische bronnen:
De leerlingen evalueren de presentatie, de context, de betrouwbaarheid, de representativiteit en bruikbaarheid van historische bronnen in het licht van een historische vraag.
Doeltaal: Engels
Lesonderwerp: De kruistochten
Taalvaardigheid: Spreekvaardigheid: beschrijven van foto’s, vergelijken van een gebeurtenis uit de actualiteit met een historische gebeurtenis uit de Middeleeuwen.
Samenwerking met taalleraar:
Tip 2 Planning – Ga samen zitten om je jaarplanning te bekijken.
Tip 5 Leerplandoelen – Ga na welke leerplandoelen in elkaars les aan bod kunnen komen.
Afstemming tussen de vreemdetaalleerkracht en de zaakvakleerkracht over thema’s uit de actualiteit in de CLIL-lessen en vreemdetaallessen: door actualiteit geregeld aan bod te laten komen in de lessen Engels, wordt woordenschat die bruikbaar is in de lessen geschiedenis opgebouwd en wordt vanuit Engels de transfer gemaakt naar de CLIL-lessen geschiedenis. Actualiteit kan immers zowel in de lessen Engels als in de lessen geschiedenis aan bod komen.
Focus voor de CLIL-leraar: Spreekkansen en spreekdurf verhogen
Doelen
Geschiedenis:
Onderscheiden van gelijkenissen en verschillen tussen actuele en historische fenomenen uit de bestudeerde periodes.
Taal:
Foto’s beschrijven en vergelijken met een historische gebeurtenis aan de hand van vragen en een spreekkader.
Context
De leerkracht toont beelden uit de actualiteit: foto’s van Trump en de bestorming van het Capitool door zijn aanhangers (Materialen, 2). Leerlingen bekijken en beschrijven eerst in duo’s en daarna vertellen ze aan de hele klas de gebeurtenissen aan de hand van een aantal vragen (Materialen, 1), een spreekkader en een woordenlijst (Materialen, 3). Dit kan ook in duowerk georganiseerd worden.
Lesfragment
De leerkracht sluit de les af met een voorbeeld van propaganda uit de actualiteit. De oproep van Urbanus II tot de kruistochten kan beschouwd worden als propaganda. Leerlingen kennen president Trump uit de media en weten dat hij niet altijd de waarheid weergeeft o.a. in de strijd tegen Corona. Leerlingen geven gelijkenissen en verschillen weer tussen de bestorming van het Capitool na de oproep van Trump en de oproep tot een kruistocht van paus Urbanus II. Leerlingen komen tot het inzicht dat propaganda van alle tijden is.
Materialen
1. Vragen bij de foto's en oplossingen (conclusion)
Questions:
Conclusion: Similarities and differences
Similarities:
Propaganda is used by both rulers.
The crusaders followed blindly the church and the pope in the Middle Ages.
The protesters and rioters followed blindly Trump and a lot of them still do today.
Differences:
The context is totally different. Today we know much more than in the Middle Ages. We have access to all kind of sources, media,...
In that way it’s worse that people follow blindly their ruler.
The positionality of each period, every historical event in a period or every source can be different.
2. Beelden uit de actualiteit: Powerpoint-dia's die de leerkracht geschiedenis toont tijdens de les
Opdracht voor de leerlingen: Describe the pictures: what is going on?
3. Spreekkader en woordenlijst
Speaking frame |
---|
The followers of Trump are… |
They are protesting because… |
...encouraged protesters and rioters to react |
The reason why... |
The similarity between the crusaders and the followers of Trump is... |
The difference between the crusaders and the followers of Trump is… |
Vocabulary | |
---|---|
Followers | Aanhangers |
Rioters | Relschoppers |
To encourage | Aanzetten tot, aanmoedigen |
To occupy | Bezetten, innemen |
Wil je graag meer weten?
Neem dan contact met ons op!
Disclaimer
Niets van de gegevens verzameld via deze website wordt doorgegeven aan derden. Wij volgen het
cookie- en
privacybeleid van UCLL.