CLIL-vak: Lichamelijke Opvoeding
Graad: 1ste graad
Doeltaal: Frans
Lesonderwerp: basketbal, toepassen van basistechnieken basketbal in meerderheidssituaties
Taalvaardigheid: spreekvaardigheid/ leesvaardigheid/ luistervaardigheid/ schrijfvaardigheid
Context
1. Snel en efficiënt indelen in groepen waarbij de leerlingen gebruik maken van de aanwezige talige voorkennis (leesvaardigheid).
Bij het binnenkomen van de turnzaal zoeken de leerlingen hun naam op een bord. Zij nemen een lintje overeenkomstig de kleur die ze terugvinden op het scorebord. De kleur vinden de leerlingen terug in de tabel, in het Frans. Op deze manier mobiliseren ze hun kennis van de woordenschat (de kleuren) om te weten welk lintje ze moeten nemen.
Andere mogelijkheden bieden zich aan, naargelang de voorkennis van de leerlingen. Zo zouden er op dit bord, i.p.v. de ploegen, ook instructies van eenvoudige, korte oefeningen kunnen staan. Wanneer de leerlingen de turnzaal binnenkomen, voeren ze de instructie uit van de kolom waarin hun naam staat. Niet alleen een toepassing van leesvaardigheid, maar ook een handige manier om de leerlingen zinvol en bewegend bezig te houden terwijl ze wachten op hun klasgenoten.
Equipe jaune | Equipe rouge | Equipe bleue | Equipe verte |
---|---|---|---|
nom étudiant 1 | nom étudiant 1 | nom étudiant 1 | nom étudiant 1 |
nom étudiant 2 | nom étudiant 2 | nom étudiant 2 | nom étudiant 2 |
nom étudiant 3 | nom étudiant 3 | nom étudiant 3 | nom étudiant 3 |
nom étudiant 4 | nom étudiant 4 | nom étudiant 4 | nom étudiant 4 |
nom étudiant 5 | nom étudiant 5 | nom étudiant 5 | nom étudiant 5 |
Sjabloon voor het indelen van leerlingen in teams (bordschema)
2. Leerlingen stimuleren om elkaar in de Franse taal aan te moedigen
Om leerlingen te stimuleren elkaar in de Franse taal aan te moedigen wordt er een fiche opgehangen waarbij enkele Franse aanmoedigingswoorden genoteerd staan. De leerkracht tracht op deze manier spreekkansen te creëren voor iedere leerling.
Voorbeelden
Voorbeeld : aanmoedigingsfiche
Wil je graag meer weten?
Neem dan contact met ons op!
Disclaimer
Niets van de gegevens verzameld via deze website wordt doorgegeven aan derden. Wij volgen het
cookie- en
privacybeleid van UCLL.