(Uit: Praktijkonderzoek Eva Roose)
CLIL-vak: Lichamelijke Opvoeding
Graad: 1ste graad
Sleutelcompetentie: Lichamelijke en geestelijke gezondheid
Eindtermen:
1.9 De leerlingen voeren, conform de bewegingsnorm en rekening houdend met hun eigen fysieke capaciteiten, op veilige wijze bewegingen en activiteiten uit in verschillende omgevingen met nadruk op plezier en beweging en sport.
1.10 De leerlingen voeren basistactieken toe in verschillende spelvormen en binnen elke groep van sporten.
1.11 De leerlingen aanvaarden winst en verlies in beweging en sport.
1.12 De leerlingen hanteren principes van fairplay en teamspirit met nadruk op plezier en beweging en sport.
Sleutelcompetentie: Andere talen
Eindterm:
3.1 De leerlingen zijn gemotiveerd voor taal m.i.v. cultuur, lezen, schrijven, luisteren en inzicht in het taalsysteem. (attitudinaal)
Doeltaal: Frans
Lesonderwerp: basketbal, toepassen van basistechnieken basketbal in meerderheidssituaties
Taalvaardigheid: spreekvaardigheid / luistervaardigheid
Samenwerking met taalleraar:
TIP 2 Planning – Ga samen zitten om je jaarplanning te bekijken
Focus voor de CLIL-leraar:
Spreekkansen creëren en herhaling van woordenschat.
Onderzoeksvraag
Hoe kunnen we leerlingen motiveren/ ondersteunen om Frans te gebruiken in de les Lichamelijke Opvoeding, in een veilige omgeving, zonder afbreuk te doen aan het tempo in de les en door linken te leggen naar de lessen Frans?
Doelen
Lichamelijke Opvoeding:
Taal:
Context
De klasgroep wordt onderverdeeld in 4 verschillende teams. Ieder team heeft een lintje met een specifieke kleur (groen, geel, rood en blauw).
Er wordt gewerkt op 2 verschillende terreinen.
Er staan 2 kegels in het terrein met als thema ‘bâtiments’ (figuur 1) en ‘mon corps’ (figuur 2). Op een stoel staat een doos met kaartjes waarop woorden staan geschreven uit beide thema’s.
Lesfragment
Eén van de leerlingen leest luidop een woord voor behorend tot één van de twee thema's.
Materialen
1. Videofragment
2. Startkegel met als thema 'bâtiments'
3. Startkegel met als thema 'mon corps'
4. Organisatie van de oefening van onderzoeksles 2
Referenties
Roose, E. (2021). CLIL in de BaSO aan de UCLL in Heverlee [Praktijkonderzoek, UC Leuven-Limburg].
Wil je graag meer weten?
Neem dan contact met ons op!
Disclaimer
Niets van de gegevens verzameld via deze website wordt doorgegeven aan derden. Wij volgen het
cookie- en
privacybeleid van UCLL.