CLIL - lichamelijke opvoeding
De CLIL-leraar lichamelijke opvoeding die naast bewegingsgebonden en persoonsgebonden doelen ook taaldoelen opneemt in zijn jaarplan (periodeplan, lesplan) creëert een krachtige leeromgeving met aandacht voor contextrijk onderwijs vol interactie en met taalsteun (Katholiek Onderwijs Vlaanderen, 2008). Uitleg over deze drie aspecten (leren in een context, leren door interactie en leren met scaffolding) vind je hier.
We geven ook een aantal concrete voorbeelden die aangeven hoe je deze principes in praktijk kan omzetten.
Voorbeelden
Klik op een afbeelding om het bijhorende uitgewerkte voorbeeld te zien.
Taalbeleid in de les lichamelijke opvoeding
Door het opnemen van taaldoelen creëert de CLIL-leraar lichamelijke opvoeding een krachtige leeromgeving die contextrijk en vol van interactie is, en scaffolding aanbiedt.
in een authentieke, reële situatie leren vanuit voorkennis, voortbouwend op vaardigheden die de leerling al verworven heeft.
Leren met taalsteun - scaffolding
vertrekkende vanuit de vreemdetaalvaardigheid van de leerling. Hulp bij het begrijpen en gebruiken van de vreemde (vak)taal (scaffolding).
Referenties
Katholiek Onderwijs Vlaanderen (2008, september). LO en taalbeleid. Leerplan Secundair onderwijs - eerste leerjaar A - lichamelijke opvoeding, pp. 21-22.
Wil je graag meer weten?
Neem dan contact met ons op!
Disclaimer
Niets van de gegevens verzameld via deze website wordt doorgegeven aan derden. Wij volgen het
cookie- en
privacybeleid van UCLL.