Tip 2 : planning
Ga samen zitten om je jaarplanning te bekijken.
De oefening om samen te kijken naar de talige doelen van de CLIL-les (zie tip 1) is interessant. Nog effectiever wordt het wanneer je deze oefening niet enkel toepast op een concrete les, maar uitbreidt naar een hele lesperiode. Zodra beide leraren een beter zicht hebben op de taaldoelen die nodig zijn in het zaakvak, kunnen ze hun jaarplanning op elkaar afstemmen.
voorbeeld
In de les geschiedenis moeten leerlingen kunnen uitdrukken hoeveel miljoen of miljard jaar geleden iets ontstond.
De leraar Frans kan zijn planning van het hoofdstuk over de getallen afstemmen op de periode waarin zijn leerlingen deze competentie nodig
zullen
hebben voor de les geschiedenis. En hij kan daarbij specifieke aandacht besteden aan de constructie ‘il y a trois milliards d’années’ om uit te drukken dat iets drie miljard jaar geleden gebeurde.
Wil je graag meer weten?
Neem dan contact met ons op!
Disclaimer
Niets van de gegevens verzameld via deze website wordt doorgegeven aan derden. Wij volgen het
cookie- en
privacybeleid van UCLL.