Leerplandoelen

Tip 5 : leerplandoelen

Ga na welke leerplandoelen in elkaars les aan bod kunnen komen.

Het is sowieso zinvol om als CLIL-vakleraar te weten welke doelen in het taalvak aan bod komen en omgekeerd. Die kennis van elkaars leerplandoelen versterkt het wederzijdse begrip en zorgt ervoor dat je een duidelijker zicht krijgt op mogelijke raakvlakken tussen beide vakken. Een aantal leerplandoelen kunnen zeker overkoepelend behandeld worden. Meer nog: je kan elkaar versterken door in beide vakken aan gemeenschappelijke doelen te werken. Dit is bovendien de overkoepelende visie in de nieuwe eindtermen. 

voorbeeld

In de eindtermen (Vlaamse Overheid 2021) voor sleutelcompetentie 8, “competenties met betrekking tot historisch bewustzijn”, lezen we voor de tweede graad finaliteit doorstroom enkele doelstellingen die duidelijk in verband staan met talige doelen uit de eindtermen voor sleutelcompetentie 3, “competenties in andere talen”.


Ze werden vetjes gezet in de tekst hieronder. Het betreft hier met andere woorden opportuniteiten tot samenwerking tussen CLIL-geschiedenis en de lessen Engels of Frans.

Geschiedenis

Sleutelcompetentie 8: historisch bewustzijn: eindterm 8.5 (beheersingsniveau evalueren)

De leerlingen vullen op beargumenteerde wijze historische beeldvorming aan vanuit een historische vraag en aan de hand van historische bronnen.

Procedurele kennis: Toepassen van historische redeneerwijzen zoals causaal redeneren, meerdere perspectieven hanteren, (…) tussen historische feiten verbanden leggen, (…)

 

Engels of Frans

Sleutelcompetentie 3: competenties in andere talen: eindterm 3.10 (beheersingsniveau toepassen)

De leerlingen gebruiken kenmerken, mogelijkheden en principes van vreemde talen als communicatiemiddelen in functie van doelgerichte communicatie.

Conceptuele kennis: Tekstverbanden zoals beschrijvend, chronologisch, middel-doelverband, oorzakelijk, redengevend, gevolgaanduidend, tegenstellend, toegevend, voordelen-nadelenverband, voorwaardelijk, opsommend, vergelijkend, toelichtend, samenvattend, concluderend.

Referenties

Vlaamse Overheid, Agentschap voor Hoger Onderwijs, Volwassenenonderwijs, Kwalificaties en Studietoelagen (AHOVOKS) (2021). Eindtermen Secundair onderwijs - tweede graad - aso, kso, tso, Finaliteit doorstroom, Competenties in andere talen. Online hier te vinden.   

Share by: