CLIL tot de vierde is een praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek (PWO), gefinancierd door het expertisecentrum ‘Art of Teaching’ van hogeschool UCLL.
Dit project liep van september 2019 tot augustus 2021.
Wat is CLIL ?
CLIL staat voor
Content and
Language
Integrated
Learning en is een innovatieve onderwijsvorm waarbij niet-talige inhouden (bv. wiskunde, geschiedenis, lichamelijke opvoeding, ...) in een andere dan de gangbare onderwijstaal worden onderwezen. In Vlaanderen kan het gaan om Frans, Engels of Duits. De wetgeving in Vlaanderen laat CLIL-onderwijs voorlopig enkel toe in het secundair onderwijs, voor maximum 20% van de lestijd (taalvakken niet inbegrepen).
Waarom "tot de vierde" ?
Omdat het project zich richt tot vier doelgroepen:
Doelstelling
CLIL tot de vierde heeft als globale doelstelling extra leerkansen voor de leerlingen te halen uit de samenwerking tussen vreemdetaal- en CLIL-vakleraren van dezelfde school.
Meer concreet beoogt het project de oprichting en begeleiding van schoolinterne professionele leergemeenschappen aan de hand van de Lesson Study-methodiek.
De data die we verzamelen moeten een antwoord bieden op de onderzoeksvragen van de leergemeenschappen zelf. Het is onze bedoeling deze data op een overzichtelijke manier te publiceren via deze website. Op deze manier willen we concrete handvaten aanbieden om interne samenwerking en professionalisering te stimuleren en te ondersteunen bij leerkrachten secundair onderwijs, studenten lerarenopleiding en lectoren in de lerarenopleiding.
Onderzoeksvragen
CLIL tot de vierde buigt zich over drie onderzoeksvragen:
Verloop van het project
In juni 2019 hebben we een
oproep
tot deelname aan het project gelanceerd via de communicatiekanalen van UCLL
Vijf scholen stelden zich kandidaat. In elk van deze scholen werd er telkens één CLIL-vak aangepakt: ofwel geschiedenis, ofwel wiskunde, ofwel lichamelijke opvoeding.
Per school werd er een
multidisciplinaire groep leraren secundair onderwijs
samengebracht, bestaande uit de CLIL-leerkracht(en) van het vak in kwestie, en hun collega’s van de vreemde taal waarin dit vak onderwezen wordt (Frans of Engels, in ons geval). De kleinste groep bestond uit twee leraren (de CLIL-vakleerkracht en de vreemdetaalcollega); in de grootste groep zaten zes collega’s (de helft CLIL-zaakvak-, de andere helft vreemdetaalleraren).
Elk van de vijf lerarengroepen uit het project vormde een apart
Lesson Study-team. Onder begeleiding van twee onderzoekers van UCLL doorliep elk team de Lesson Study-cyclus. We vertrokken van een standaard scenario waarbij elk Lesson Study-team 7 keer samen kwam gedurende twee uur. Sommige teams hielden slechts vijf bijeenkomsten, waarbij ze ervoor kozen om af en toe een langere sessie te houden. Andere teams gaven er de voorkeur aan vaker en korter samen te komen, vooral i.f.v. praktische afspraken voor de lesvoorbereidingen. Klik hier voor meer uitleg over Lesson Study.
Resultaten van het project
In het CLIL tot de vierde project werd een - weliswaar beperkt - aantal concrete materialen uitgewerkt. Elke school ontwierp één of twee onderzoekslessen, die als exemplarisch gezien kunnen worden.
Enerzijds geven ze een concreet voorbeeld hoe je een CLIL-vak-les en een vreemdetaalles op elkaar kan afstemmen.
Anderzijds levert de reflectie na afloop van het traject nieuwe inzichten op, die als leidraad kunnen dienen voor toekomstige samenwerking.
Het werkveld
Deelnemende scholen
Vijf scholen stelden zich kandidaat:
In elke school werd er één CLIL-vak aangepakt:
In elke school werd er een multidisciplinaire groep samengesteld:
Studenten lerarenopleiding
Studenten in opleiding betrekken bij praktijkonderzoek door lectoren is een meerwaarde voor alle partijen. In de eerste plaats voor de studenten zelf, die ondervinden hoe praktijkonderzoek bijdraagt aan expertise-opbouw in het veld. De studenten kunnen hun eigen praktijkonderzoek kaderen binnen een groter geheel en leren bij uit de professionele gesprekken met het onderzoeksteam. Ook voor de onderzoekers en de leraren is de aanwezigheid van de studenten interessant. De studenten werpen een frisse blik op het onderzoeksgegeven en ontwerpen lesmaterialen die de onderzoeksinzichten vertalen naar de praktijk.
Drie studenten hebben meegewerkt aan dit onderzoek:
Begeleiders
Elke multidisciplinaire groep kreeg begeleiding (coaching) van twee projectmedewerkers van het onderzoeksteam van UCLL: de lector van het betreffende CLIL-vak en de lector Frans (die tevens lector CLIL-didactiek en vreemdetaaldidactiek is).
Wil je meer weten?
Voor informatie kan je de
vier betrokken UCLL-lectoren contacteren.
Wil je graag meer weten?
Neem dan contact met ons op!
Disclaimer
Niets van de gegevens verzameld via deze website wordt doorgegeven aan derden. Wij volgen het
cookie- en
privacybeleid van UCLL.