(Uit: Praktijkonderzoek Eva Roose)
CLIL-vak: Lichamelijke Opvoeding
Graad: 1ste graad
Sleutelcompetentie: Lichamelijke en geestelijke gezondheid
Eindtermen:
1.9 De leerlingen voeren, conform de bewegingsnorm en rekening houdend met hun eigen fysieke capaciteiten, op veilige wijze bewegingen en activiteiten uit in verschillende omgevingen met nadruk op plezier en beweging en sport.
1.10 De leerlingen voeren basistactieken toe in verschillende spelvormen en binnen elke groep van sporten.
1.11 De leerlingen aanvaarden winst en verlies in beweging en sport.
1.12 De leerlingen hanteren principes van fairplay en teamspirit met nadruk op plezier en beweging en sport.
Sleutelcompetentie: Andere talen
Eindtermen:
3.1 De leerlingen zijn gemotiveerd voor taal m.i.v. cultuur, lezen, schrijven, luisteren en inzicht in het taalsysteem. (attitudinaal)
3.5 De leerlingen produceren schriftelijke teksten in functie van doelgerichte communicatie.
3.6 De leerlingen nemen deel aan mondelinge interactie in functie van doelgerichte communicatie.
3.8 De leerlingen gebruiken kenmerken, mogelijkheden en principes van vreemde talen als communicatiemiddelen in functie van doelgerichte communicatie.
Doeltaal: Frans
Lesonderwerp: zwemmen (uithoudingszwemmen)
Taalvaardigheid: luistervaardigheid (instructie begrijpen) / mondelinge interactie / schrijfvaardigheid
Samenwerking met taalleraar:
TIP 2 Planning – Ga samen zitten om je jaarplanning te bekijken
Focus voor de CLIL-leraar:
Spreekkansen creëren.
Doelen
Lichamelijke Opvoeding:
Taal:
Context
Tijdens de CLIL-les Lichamelijke Opvoeding (zwemmen) wordt de klasgroep opgedeeld in twee groepen. De ene groep heeft een praktijktest die wordt afgelegd, de andere groep werkt rond (zwem)uithouding.
De leerkracht Frans
krijgt de kans om op een speelse manier een link te leggen tussen vocabulaire uit de lessen Frans en de les Lichamelijke Opvoeding en gaat aan het werk met de leerlingen die op dat moment geen praktijktest afleggen. De woordenschat is gebaseerd op lichaamsdelen, feestdagen, voeding,… die eerder werd besproken in de lessen Frans.
Lesfragment
De leerlingen worden ingedeeld in 4 groepen. Op het startsignaal vertrekt één leerling per groep, in een zwemstijl naar keuze, naar de overkant van het zwembad. Aan de overzijde staat een doos met allemaal verschillende kaartjes. Op elk kaartje staat een woord dat behoort tot gekende woordenschat. De kaartjes worden opgedeeld in ‘verbes’, ‘adjectifs’ en ‘substantifs’ (zie figuur 1 en 2).
De leerling neemt een willekeurige kaart uit de doos en zwemt ermee terug naar zijn/haar ploeg. Van zodra de leerling een kaart trekt, mag de volgende leerling zo snel mogelijk naar de overkant zwemmen om op zijn/haar beurt een kaart te trekken.
Het doel is om per team zo veel mogelijk kaarten te verzamelen gedurende een 10-tal minuten. Na 10 minuten krijgen de leerlingen de tijd om per groep zo veel mogelijk verschillende en correcte zinnen te vormen.
Hierbij geldt:
Elke correcte, volgens deze principes opgestelde zin levert één punt op. Het team met de meeste punten is de winnaar.
Tips
Materialen
1. Overzicht van de gebruikte woordenschat
Verbes | Adjectifs | Substantifs |
---|---|---|
faire | beau | une hanche |
apprendre | gentil | un bras |
jouer | musclé | la poitrine |
aller | costaud | la nuque |
plier | difficile | des exercices physigues |
partir | énorme | la Pentecôte |
avoir | grand | Noël |
être | petit | l'Ascension |
prendre | bon | la Saint-Sylvestre |
célébrer | chouette | le français |
préparer | fatigué | l'éducation physique |
cuisiner | neuf | les arts plastiques |
voyager | ensemble | les mathématiques |
lever | seul | des exercices |
vivre | des hamburgers | |
construire | des spaghettis | |
une tarte aux fraises | ||
des crêpes | ||
la France | ||
l'Allemagne | ||
l'Espagne | ||
les Etats-Unis | ||
un peuple | ||
des Egyptiens | ||
les pyramides | ||
des esclaves |
2. Kaartjes met de woorden die gebruikt worden tijdens de les zwemmen.
apprendre
une hanche
jouer
un bras
aller
la poitrine
partir
la nuque
avoir
la Pentecôte
être
Pâques
prendre
la fête de Noël
célébrer
l'Ascension
préparer
la Saint-Sylvestre
cuisiner
le français
voyager
l'éducation physique
lever
les arts plastiques
plier
les mathématiques
faire
des crêpes
beau
des hamburgers
gentil
des spaghettis
musclé
une tarte aux fraises
costaud
la France
énorme
l'Allemagne
grand
l'Espagne
petit
les Etats-Unis
bon
des exercices
chouette
neuf
fatigué
ensemble
vivre
seule
construire
les Egyptiens
un peuple
les pyramides
fatigué
des esclaves
difficile
*** J O K E R ***
*** J O K E R ***
*** J O K E R ***
Referenties
Roose, E. (2021). CLIL in de BaSO aan de UCLL in Heverlee [Praktijkonderzoek, UC Leuven-Limburg].
Wil je graag meer weten?
Neem dan contact met ons op!
Disclaimer
Niets van de gegevens verzameld via deze website wordt doorgegeven aan derden. Wij volgen het
cookie- en
privacybeleid van UCLL.