1. (Niet) gescoord?!

Voorbeeld 1   (Niet) gescoord?! 

CLIL-vak: Lichamelijke Opvoeding 

Graad: 1ste  graad  


Sleutelcompetentie: Lichamelijke en geestelijke gezondheid   

Eindtermen:   

1.10 De leerlingen passen basis tactieken toe in verschillende spelvormen en binnen elke groep van sporten.

1.11 De leerlingen hanteren principes van fairplay en teamspirit met nadruk op plezier en beweging in de sport.

 

Sleutelcompetentie: Andere talen

Eindtermen:   

3.1 De leerlingen zijn gemotiveerd voor taal m.i.v. cultuur, lezen, spreken, schrijven, luisteren en inzicht in het taalsysteem. (attitudinaal)

3.8 De leerlingen gebruiken kenmerken, mogelijkheden en principes van vreemde talen als communicatiemiddelen in functie van doelgerichte communicatie.

 

Doeltaal: Frans

Lesonderwerp: basketbal, toepassen van basistechnieken basketbal in meerderheidssituaties 

Taalvaardigheid: spreekvaardigheid 

Samenwerking met taalleraar:   

Tip 2 Planning – Ga samen zitten om je jaarplanning te bekijken. 

Tip 5 Leerplandoelen – Ga na welke leerplandoelen in elkaars les aan bod kunnen komen.

Ontkenning en passé composé

Focus voor de CLIL-leraar:

Spreekkansen creëren.


Onderzoeksvraag

Hoe kunnen we leerlingen motiveren/ondersteunen om Frans te gebruiken in de les Lichamelijke Opvoeding, in een veilige omgeving, zonder afbreuk te doen aan het tempo in de les en door linken te leggen naar de lessen Frans?

Doelen

Lichamelijke Opvoeding

Scoren vanuit een meerderheidssituatie


Taal: 

Zeggen of je al dan niet gescoord hebt in het Frans.

Context

De klasgroep wordt onderverdeeld in 4 verschillende teams. Ieder team heeft een lintje met een specifieke kleur (groen, geel, rood en blauw).

In de lesvoorbereiding en -uitwerking worden specifieke afwerkingsoefeningen gegeven.

Lesfragment

Bij iedere oefening moet de leerling die een doelpoging onderneemt naar de leerkracht lopen die aan het scorebord staat en aangeven of hij/ zij gescoord heeft.

Voorbeeld:

j’ai marqué/ je n’ai pas marqué'


Materialen

1. Deel uit de lesvoorbereiding onderzoeksles 1 Lichamelijke Opvoeding

2. Videofragment

Referenties

Katholiek Onderwijs Vlaanderen (2008, september). LO en taalbeleid. Leerplan Secundair onderwijs - eerste leerjaar A - lichamelijke opvoeding, pp. 21-22.

 

Share by: