CLIL-vak: Lichamelijke Opvoeding
Graad: 1ste graad
Sleutelcompetentie: Lichamelijke en geestelijke gezondheid
Eindtermen:
1.10 De leerlingen passen basis tactieken toe in verschillende spelvormen en binnen elke groep van sporten.
1.11 De leerlingen hanteren principes van fairplay en teamspirit met nadruk op plezier en beweging in de sport.
Sleutelcompetentie: Andere talen
Eindtermen:
3.1 De leerlingen zijn gemotiveerd voor taal m.i.v. cultuur, lezen, spreken, schrijven, luisteren en inzicht in het taalsysteem. (attitudinaal)
3.8 De leerlingen gebruiken kenmerken, mogelijkheden en principes van vreemde talen als communicatiemiddelen in functie van doelgerichte communicatie.
Doeltaal: Frans
Lesonderwerp: basketbal, toepassen van basistechnieken basketbal in meerderheidssituaties
Taalvaardigheid: spreekvaardigheid
Samenwerking met taalleraar:
Tip 2 Planning – Ga samen zitten om je jaarplanning te bekijken.
Tip 5 Leerplandoelen – Ga na welke leerplandoelen in elkaars les aan bod kunnen komen.
Ontkenning en passé composé
Focus voor de CLIL-leraar:
Spreekkansen creëren.
Onderzoeksvraag
Hoe kunnen we leerlingen motiveren/ondersteunen om Frans te gebruiken in de les Lichamelijke Opvoeding, in een veilige omgeving, zonder afbreuk te doen aan het tempo in de les en door linken te leggen naar de lessen Frans?
Doelen
Lichamelijke Opvoeding:
Scoren vanuit een meerderheidssituatie
Taal:
Zeggen of je al dan niet gescoord hebt in het Frans.
Context
De klasgroep wordt onderverdeeld in 4 verschillende teams. Ieder team heeft een lintje met een specifieke kleur (groen, geel, rood en blauw).
In de lesvoorbereiding en -uitwerking worden specifieke afwerkingsoefeningen gegeven.
Lesfragment
Bij iedere oefening moet de leerling die een doelpoging onderneemt naar de leerkracht lopen die aan het scorebord staat en aangeven of hij/ zij gescoord heeft.
Voorbeeld:
j’ai marqué/ je n’ai pas marqué'
Materialen
1. Deel uit de lesvoorbereiding onderzoeksles 1 Lichamelijke Opvoeding
2. Videofragment
Referenties
Katholiek Onderwijs Vlaanderen (2008, september). LO en taalbeleid. Leerplan Secundair onderwijs - eerste leerjaar A - lichamelijke opvoeding, pp. 21-22.
Wil je graag meer weten?
Neem dan contact met ons op!
Disclaimer
Niets van de gegevens verzameld via deze website wordt doorgegeven aan derden. Wij volgen het
cookie- en
privacybeleid van UCLL.