CLIL-vak: Lichamelijke Opvoeding
Graad: 1ste graad
Sleutelcompetentie: Andere talen
Eindterm(en):
3.1 De leerlingen zijn gemotiveerd voor taal m.i.v. cultuur, lezen, spreken, schrijven, luisteren en inzicht in het taalsysteem. (attitudinaal)
3.6 De leerlingen nemen deel aan schriftelijke en mondelinge interactie in functie van doelgerichte communicatie.
3.8 De leerlingen gebruiken kenmerken, mogelijkheden en principes van vreemde talen als communicatiemiddelen in functie van doelgerichte communicatie.
Doeltaal: Frans
Lesonderwerp: basketbal, toepassen van basistechnieken basketbal in meerderheidssituaties
Taalvaardigheid: luistervaardigheid (instructie begrijpen) / schrijfvaardigheid / mondelinge interactie
Samenwerking met taalleraar:
Tip 2 Planning – Ga samen zitten om je jaarplanning te bekijken.
Tip 5 Leerplandoelen – Ga na welke leerplandoelen in elkaars les aan bod kunnen komen.
Comparatif et superlatif.
Focus voor de CLIL-leraar:
Spreekkansen creëren en formuleren/ noteren van een correcte Franstalige zin.
Doelen
Lichamelijke Opvoeding: /
Taal:
Context
De leerlingen worden verzameld rond het scorebord.
Hierop staan de scores genoteerd die werden behaald gedurende de les.
De leerlingen krijgen voor deze opdracht opnieuw de spreekkaders mee die eerder in de les tijdens een tussentijdse spreekoefening werden gebruikt (zie materialen).
De leerlingen worden verzameld rond het scorebord voor de instructie van de spreek- en schrijfoefening
Lesfragment
Op de kaartjes met de spreekkaders staan enkele vragen genoteerd. De leerlingen bespreken per team (mondeling) enkele vragen die ze terugvinden op het spreekkader. Ze trachten op basis van de resultaten die ze terugvinden op het scorebord correcte Franstalige zinnen te formuleren gebruik makende van de comparatif/ superlatif.
Eén van deze zinnen kiezen ze uit om op het scorebord of op hun mini-whiteboard te noteren. Indien met mini-whiteboards gewerkt wordt, plaatst elke ploeg zijn whiteboard op het scorebord. De leerkracht geeft klassikaal feedback op het eindresultaat. De groep die een correcte zin op het bord kan schrijven, scoort extra punten.
Finale scorebord (groepsindeling, scores en geschreven Franstalige zinnen per team)
Voor het formuleren van de zinnen kunnen de teams gebruik maken van de ondersteuning op de kaartjes.
Mogelijke antwoorden:
Deze werkwijze biedt de leraar de kans om gericht correctieve feedback te geven. Bij vaak terugkerende fouten kan de taalleraar ingeschakeld worden om hierop dieper in te gaan in de taalles.
Enkele voorbeelden van fouten die wij observeerden (sic) :
Materialen
1. Videofragment: opdracht van de leerkracht
2. Videofragment: feedback van de leerkracht
3. Spreekkaders ter ondersteuning van het inoefenen van de specifieke grammatica
Wil je graag meer weten?
Neem dan contact met ons op!
Disclaimer
Niets van de gegevens verzameld via deze website wordt doorgegeven aan derden. Wij volgen het
cookie- en
privacybeleid van UCLL.