Instructie: opdracht beeldvorming Karel V

Instructie: opdracht beeldvorming Karel V 

CLIL-vak: Geschiedenis   

Graad: 2de graad  

Sleutelcompetentie:  Historisch bewustzijn   

Eindtermen:   

Kritisch reflecteren met en over historische bronnen:  

8.4. De leerlingen evalueren de presentatie, de context, de betrouwbaarheid, de representativiteit en bruikbaarheid van historische bronnen in het licht van een historische vraag.  

 

Andere talen

Eindtermen:   

3.1 De leerlingen zijn gemotiveerd voor taal m.i.v. cultuur, lezen, spreken, schrijven, luisteren en inzicht in het taalsysteem. (attitudinaal)

3.3 De leerlingen ontwikkelen durf om te communiceren. (attitudinaal)

3.6 De leerlingen selecteren relevante informatie in geschreven en gesproken teksten in functie van doelgerichte communicatie.

3.7 De leerlingen produceren schriftelijke en mondelinge teksten in functie van doelgerichte communicatie.


Leerplandoelen Katholiek Onderwijs Vlaanderen:  

Leerplandoel 18 dubbele finaliteit: Leerlingen selecteren informatie uit een historische beeldvorming om een historische vraag te beantwoorden.

Leerplandoel 19 dubbele finaliteit: Leerlingen vullen historische beeldvorming aan d.m.v. kritische analyse van bronnen en toepassing van historische redeneerwijzen.

 

Doeltaal: Engels 

Lesonderwerp: Een beeld van Karel V 

Taalvaardigheid: lees-, spreek- en luistervaardigheid, mondelinge interactie 

Samenwerking met taalleraar:   

Tip 5 Leerplandoelen –  Ga na welke leerplandoelen in elkaars les aan bod kunnen komen.

Methode van groepswerk met duidelijke instructie kan zowel in de lessen Engels als in de lessen geschiedenis gehanteerd worden. Leerlingen herkennen de werkmethode en terminologie/ woordenschat. 


Focus voor de CLIL-leraar:

Duidelijke instructie geven aan de leerlingen, zodat ze precies weten hoe ze aan de slag moeten gaan in het groepswerk. 


Doelen

Geschiedenis

  • Aan de slag gaan met de historische vraag van de les, namelijk “Welk beeld hebben jullie van Karel V?” op basis van de historische informatie uit bronnen (teksten en kaarten).
  • Aan de hand van beeldmateriaal en beperkte info zich een eerste beeld vormen van Karel V. Het beeld zal in de loop van de les aangevuld worden. 


Taal: 

  • Aan de hand van de verkregen informatie zich een beeld vormen van de manier waarop Karel V wordt afgebeeld in de verschillende bronnen.
  • Met medeleerlingen in interactie gaan over dit beeld.


Context

Het is het begin van de les. De leerkracht leidt de les in met een motivatiefase en de formulering van de historische vraag. Vervolgens worden de opdracht en de werkvorm van de les duidelijk toegelicht. De motivatiefase wordt klassikaal georganiseerd met een onderwijsleergesprek, ondersteund door de afbeeldingen en instructie op Powerpoint. 

Lesfragment

De leerkracht toont een afbeelding (schilderij) van Karel V en vraagt naar de leeftijd van Karel V op deze afbeelding om de aandacht van de leerlingen te trekken. Vervolgens laat de leerkracht andere afbeeldingen zien van Karel V, die een ander beeld van hem weergeven, o.a. Karel V als militair op oorlogspad. De leraar duidt het Rijk van Karel V aan op de kaart.


De leerkracht besluit dat er verschillende voorstellingen/ beelden mogelijk zijn van Karel V en formuleert de historische vraag voor deze les, namelijk “Hoe wordt Karel V voorgesteld in de verschillende bronnen?” en “Welk beeld hebben jullie van Karel V op basis van de historische informatie in de bronnen?”.


In de loop van les zullen we dankzij allerhande bronnen (teksten, schilderijen, kaarten) telkens een verschillende voorstelling van Karel V leren kennen. De leerkracht licht toe hoe er zal gewerkt worden tijdens de les. De leerlingen gaan individueel aan de slag met een aantal bronnen en halen er historische informatie uit. Die informatie vullen ze aan in het deeltje van de mindmap dat overeenkomt met het nummer van hun bron. Vervolgens worden er 4 groepen van 3 leerlingen gevormd waarbinnen de gevonden informatie uit de bronnen wordt uitgewisseld in het Engels. Tegelijkertijd vullen alle groepsleden de info aan in hun mindmap. De groepen wisselen tijdens de les totdat alle leerlingen alle noodzakelijke informatie hebben om hun mindmap aan te vullen. Ten slotte zullen de leerlingen op basis van alle verzamelde informatie uit de bronnen in de mindmap concluderen welk beeld zij gevormd hebben van Karel V. Ze geven hun beargumenteerde beeldvorming (positief, negatief, neutraal) weer aan hun medeleerlingen. 


Materialen

2. Introductie historische vraag van de les 

Historical question

  • How is Charles V represented in different sources?
  • What does that tell us about him or about the image we have of him?​

3. Toelichting werkmethode tijdens de les   

Method

  • First: individual assignment
  • Then: exchanging information in groups
  • Finally: formulate your own opinion based on all of this information


What do you think?

  • Prepare
  • Discuss in pairs
  • Give your opinion in front of the class
  • Other pupils write down:
  • 1 aspect that you can improve
  • 1 aspect that was excellent

4. Mindmap: ingevulde versie (correctiesleutel)  

Klik op de knop hieronder om het volledige document in pdf te downloaden.

Share by: