Spreekkansen door actieve werkvormen / scaffolding
Voorbeeld van partnerschool 'T Saam Diksmuide
CLIL-vak: Wiskunde
Graad: 4e jaar aso (leerweg 5)
Doeltaal: Engels
Lesonderwerp: Elementaire functies
Doelen
Wiskunde:
Het doel van de wiskundeles is dat de leerlingen
Materialen
Deel 1. herhalingsfase d.m.v. een kwartetspel
De voorkennis wordt geactiveerd aan de hand van een kwartetspel.
Het doel van het spel is om van een gegeven tweedegraadsfunctie de vier kaartjes te verzamelen met:
Er zijn telkens vier kaartjes, en dit voor achttien tweedegraadsfuncties.
Figuur 1 : voorbeeld van een set kaartjes die een kwartet vormen
Het spel wordt rechtopstaand gespeeld:
de leerlingen lopen door een vrij gedeelte van het lokaal en moeten door vragen aan mekaar te stellen proberen een kwartet te vormen (er wordt expliciet vermeld dat de kaartjes niet mogen getoond worden, enkel vragen stellen is toegelaten).
Telkens wanneer een kwartet gevormd is, wordt er bij de leerkracht gecheckt of het correct is en krijgen deze vier leerlingen nieuwe kaartjes van de leerkracht.
Op de kaartjes zelf staan vragen (gedeeltelijk) geformuleerd zodat er taalondersteuning is, en aan de zijkant van het lokaal hangt een poster met mogelijk vragen (scaffolding).
Deze werkvorm is dus letterlijk en figuurlijk activerend: de leerlingen bewegen door de klas, en tevens worden het denken en de voorkennis van de leerlingen geactiveerd door de spelvorm. Niet enkel de woorden worden herhaald, maar de bredere betekenis van de begrippen wordt geactiveerd doordat de kaartjes expliciet naar de verbanden laten zoeken en de leerlingen in dialoog met elkaar laten gaan.
Deel 2. verkennen van de ‘elementaire’ functies d.m.v. onderzoeksopdracht in groep
Per groep van 5 à 6 leerlingen krijgen de leerlingen een werkblad met een elementaire functie; de verschillende groepen bespreken dus elk een andere functie (zie filmfragment 1).
De leerlingen moeten functiewaarden berekenen om de grafiek van de functie te tekenen. Deze activiteit leidt meteen tot nadenken over het domein.
Aan de hand van de grafiek worden ook het beeld, de nulwaarde, tekenschema en verloop bepaald. De leerlingen hebben hierbij de opdracht om goed te overleggen en om ervoor te zorgen dat elke leerling kan antwoorden op de vragen van het werkblad.
Filmfragment 1: Uitleg parent-functions
Na het invullen van het werkblad komen de groepen een voor een ‘hun’ functie presenteren aan de klas (zie filmfragment 2)
Een interessante piste is dat de les gegeven wordt in co-teaching met de leerkracht Engels, die dan de rol kan spelen van ‘iemand die deze leerstof nog niet kent’.
Zo worden de leerlingen aangemoedigd om niet enkel bijvoorbeeld het domein van de functie te benoemen, maar om uitvoerig uit te leggen hoe ze dat gevonden hadden, wat het verband was met het voorschrift, met de grafiek enz.
M.a.w.: niet enkel een spreekkans voor de leerlingen, maar ook verdieping van de betekenis van de begrippen (conceptuele kennis).
Filmfragment 2: Presentations
Wil je graag meer weten?
Neem dan contact met ons op!
Disclaimer
Niets van de gegevens verzameld via deze website wordt doorgegeven aan derden. Wij volgen het
cookie- en
privacybeleid van UCLL.